Opening KIEM innovatiecentrum

23 jun

Bewuste keuze  voor duurzame ontwikkeling met klanten voor de lange termijn

Innovatie heeft alleen bestaansrecht bij consumenten- en klantvragen. Innovatie is net die stap zetten die een ander voor onmogelijk hield. Door gezamenlijke ontwikkeling of co- innovatie brengt  Koopmans Koninklijke Meelfabrieken leveranciers, producenten,  en consumenten in de keten dichter bij elkaar. Waarde creëren door te ontwikkelen op basis van consumententrends. Gezond genieten van producten die gemaakt zijn in een transparante en duurzame keten. Daarvoor is het nieuwe innovatiecentrum van KIEM van Koopmans: de broedplaats waar samen ontwikkelen met de klant voorop staat.

Koopmans Koninklijke Meelfabrieken uit Leeuwarden kiest bewust voor duurzame waardecreatie uit graan samen met leveranciers en klanten in de keten. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking met Stichting Veldleeuwerik, een intensievere samenwerking met lokale graanproducenten en de aansluiting bij de koplopersgroep van de FNLI.

Op donderdag 23 juni opende KIEM (Koopmans Innovatie Expertise en Molenaarschap) officieel haar deuren. Binnen KIEM werken  specialisten die continu bezig zijn met innovatie op basis van vragen van klanten- of consumententrends. Meester Boulanger Wietse Schiere  geeft bijvoorbeeld demonstraties hoe bakkers hun assortiment kunnen overzetten op diverse meelsoorten uit graan van Nederlandse bodem die Koopmans ontwikkeld heeft met haar leveranciers. Productontwikkelaar Judith Kah  helpt klanten van Koopmans Foodcoatings bij de implementatie van fry free, een natuurlijk coatingsysteem voor  krokante snacks uit de oven. Hein Pieter Groeneveld helpt klanten bij het ontwikkelen van pure formuleringen en clean label oplossingen. Cees de Haan introduceert brood wat verrijkt is met Aleuron, een natuurlijke tarwezemel.

KIEM is vanaf nu beschikbaar  voor klanten van Koopmans. Voor het komende halfjaar zijn er al vele KIEM sessies ingepland, specifieke thema’s als koek, Nederlandse tarwe en oliebollen of inspiratie- en ontwikkelsessies  voor de klanten van Koopmans Meel en Koopmans Foodcoatings staan op het programma.

Door kennis te delen en te ontwikkelen op consumententrends wordt hiermee duurzame waarde gecreëerd in de keten.